FAQ

Vanliga frågor och svar.

Vi tar ständigt emot, och välkomnar, frågor från våra gäster. Här nedan har vi samlat de vanligast förekommande frågorna. Om du inte finner det svar du söker här är du självklart varmt välkommen att kontakta relevant restaurang eller oss på kontoret, så ska vi gör vårt bästa för att ge dig de svar du behöver!

Varma hälsningar från oss på Vapiano

AKTUELL INFORMATION

Jag hörde att Vapiano Sverige har gått i konkurs, stämmer det?

Våra sex restauranger är inte försatta i konkurs, och det finns heller inte några sådana planer. Däremot får samtliga restauranger en ny ägare i vår svenska grundare Magnus Ledin.

Verksamheten fortgår som vanligt utan avbrott, så du som gäst kommer inte märka någon skillnad.

Läs pressmeddelandet här

Det stämmer dock att Vapiano Täby, Vapiano Skrapan och Vapiano Kungsbron tidigare i vår tyvärr behövde sättas i konkurs till följd av Corona-krisens påverkan på oss, liksom hela besöksnäringen.

Jag har ett presentkort som går ut nu i vår men jag är inte bekväm med att besöka en restaurang under rådande Corona-tider. Kan man förlänga giltighetstiden?

Självklart vill vi att du ska ha möjlighet att använda presentkortet längre fram istället. Samtliga presentkort som löper ut nu är automatiskt förlängda till och med den 31/8 2020. Om rådande Corona-läge kvarstår över sommaren kommer vi att förlänga datumet, informationen uppdateras i sådana fall på vår Frågor och svar-sida.

Jag föredrar att äta hemma just nu, levererar ni till mitt område?

Samtliga restauranger erbjuder mat för avhämtning, och flertalet erbjuder leverans via någon av våra deliverypartners. På vår Take-Away & Delivery sida hittar du information om aktuella erbjudanden samt länk till våra olika delivery-partners.

Allt på menyn finns inte att köpa just nu, varför det?

Vi är sanna matsvinnsmotståndare! Under rådande Corona-läge har vi därför valt att begränsa vår meny. Så snart vi är tillbaka i en mer normal vardag och vanligare gästefterfrågan, säger vi varmt välkommen tillbaka till de saknade delarna av vår meny 😊.

Jag vill boka bord för längre fram i tiden, men är osäker på vad som händer med Corona-situationen. Kan man avboka utan kostnad?

Hos oss är alla välkomna, generellt sett behöver man inte boka bord hos oss. Däremot förstår vi att man vid vissa tillfällen vill kunna boka och planera. Inga bokningar är bindande, det enda vi ber om är att ni meddelar oss eventuella avbokningar så att vi kan planera vårt arbete på bästa sätt. 

Om du vill boka in en Vapiano-stund är det bara att kontakta den restaurang som bokningen gäller.

OBS! I dagsläget avråder vi från större sällskap och gruppbokningar som planeras för den närmsta tiden. Vi välkomnar så klart lagom stora sällskap, i linje med folkhälsomyndighetens rekommendationer, och att man visar hänsyn till andra gäster genom att hålla avstånd och endast komma när man känner sig frisk.

Självklart, tar vi alltid hygien på största allvar, våra lokaler är stora och vi dukar endast upp vartannat bord för att säkerställa att rekommenderad social distans efterlevs.

 

 

Varför använder ni inte handskar i köket?

Vi tar, alltid, hygien på största allvar! Studier visar att handskar inte är någon garanti för bättre hygien. Dessutom riskerar anställda som använder handskar under en längre tid att utveckla allergier och hudproblem. Istället är rekommendationen vi följer, att ha rigorösa och kompromisslösa rutiner för handhygien, frekvens på handtvätt osv.  Samtliga av våra medarbetare utbildas i våra hygienrutiner och vet hur man skapar en säker mathantering genom rätt handhygien.

Värt att nämna är att det finns vissa lägen då handskar ändå används i våra kök, ett sådant exempel är om en medarbetare har en skada på sin hand. I denna typ av situation är det andra rutiner som träder i kraft, och även här har vi strikta regler för hur vi säkrar en god hygien. 

FÖRETAGET

Vad står namnet Vapiano för?

Namnet Vapiano är från det italienska talesättet »Chi va piano va sano e va lontano«. På svenska betyder det ungefär: människor som tar det lugnt lever ett långt och friskt liv. 

När grundades Vapiano?

Den första Vapiano öppnades i Hamburg den 22 oktober 2002. I Sverige har Vapiano funnits sedan hösten 2007.

Hur många restauranger finns det i Sverige?

Det finns sex restauranger i Sverige. En ligger i Göteborg, en i Malmö Hyllie, tre i centrala Stockholm och en i Solna (Mall of Scandinavia).

PÅ VAPIANO

Kan jag reservera bord?

På Vapiano behöver du inte boka bord. Vi vill vara tillgängliga för alla människor alla tider. Gäster som kommer spontant och gäster som har planerat att komma ska båda känna sig välkomna. Därför är våra restauranger öppna för alla, nästan alla dagar om året.

Vill du boka bord för större sällskap är du välkommen att skicka en bokningsförfrågan

Är barn också välkomna på Vapiano?

Alla åldrar är varmt välkomna till våra restauranger! Det finns gott om barnstolar och tillräckligt med plats för att parkera barnvagnar. På Vapiano har dessutom ingen åldersgräns för när man får lov att börja leva ut sin matpassion och ställa gourmandkrav. Vi tror på kärleken till italienska smaker för alla åldrar! Därför erbjuder vi samtliga huvudrätter i mindre portionsstorlek för 65kr (gäller alla barn under 12 år).

Varför används chipkort?

Med chipkorten vill vi möjliggöra full valfrihet. Vi föredrar att våra gäster själva kan välja vart de ska sitta, vad de ska äta och om de vill byta plats under besöket. Chipkortet ska hjälpa till att få varje besök att bli så individanpassat som möjligt.

Vad händer om jag tappar mitt chipkort?

Varje chipkort har ett värde upp till 750 kronor. Upp till detta värde kan du registrera vad du äter och dricker på kortet. Så fort du inser att du tappat ditt kort måste du informera någon i personalen. Han eller hon kommer att göra sitt bästa för att lösa problemet åt dig. 

Finns det presentkort att köpa?

Absolut, vi säljer presentkort i samtliga restauranger. Tyvärr kan man för tillfället ej köpa presentkort online.

Finns det ett område där man får röka på Vapiano?

Vapiano är ett helt rökfritt område, såväl inne som ute. 

Kan jag ge dricks på Vapiano?

På Vapiano är dricks inget du som gäst förväntas att ge – för den som däremot vill ge dricks, finns det en drickslåda vid kassan. Självklart går all dricks oavkortat till personalen.

Kan man betala med kontanter?

Nej tyvärr, vi har inte möjlighet att ta emot kontanter, däremot går det fint att betala med betal- och kreditkort såsom American Express, Visa eller MasterCard, vi tar även emot rikskortet.

Får man ha hund med sig till era restauranger?

Vi älskar hundar! – men tyvärr har vi inte möjlighet att tillåta hundar eller andra djur i våra lokaler.

Får man ha ledarhund med sig till era restauranger?

Tyvärr inte. Med rådande regelverk får vi inte lov att släppa in ledarhundar i våra lokaler. Detta då våra ’öppna’ kök anses tillhöra samma lokal som vår serveringsdel.

Varför har inte personalen i köket handskar på sig?

Vi använder inte handskar, utan istället följer vi noggranna rutiner för handtvätt och hygien. Bärandet av handskar är helt enkelt ingen garanti för bättre hygien. Ett långvarigt användande av handskar ökar även risken för våra medarbetare att utveckla allergier och hudproblem.

Med det sagt förekommer användandet av handskar även i våra kök, tex då någon medarbetare har en skada på handen. Även för dessa fall har vi tydliga regler och rutiner för hur hygienkraven efterlevs.

Samtliga medarbetare utbildas i hygienkrav och rutiner.

MENYN

Är pastan verkligen er egen?

Många undrar om vi gör våra pasta själva eller köper in. Vi är sanna pastanördar, färsk mat från grunden är vår passion så ja, all pasta görs färsk varje dag i våra egna manifatturor 😊.

Enda undantaget är den glutenfria pastan vilken vi köper in för att kunna säkerställa att ingen kontaminering sker vid tillverkningen. (den glutenfria pastan kokas sedan i separata kokare. Dock vill vi flagga för risken för spår av gluten, då alla mat tillagas i samma kök)

Hur ofta ändrar ni Specials-rätterna?

Våra Specials är säsongsanpassade gästrätter på tillfälligt besök, vi har ca 5 specialsbesök på ett år.
Aktuell specialsrätt hittar man under meny-fliken på hemsidan eller varmt välkommen in till valfri restaurang för mer information.

Min favoriträtt har tagits bort från menyn, varför då och kommer den tillbaka?

Vår meny består av allt från klassiker som varit med oss sedan start, till nyare och mer varierade smaker. Vi försöker ständigt utveckla menyutbudet och vara så lyhörda som möjligt för våra gästers feedback, samt anpassa oss efter råvarutillgång och säsong i den mån det är möjligt. Det innebär att vi ibland byter ut vissa rätter.

Alla rätter finns dock sparade i vårt arkiv och kan absolut hitta sin väg tillbaka någon gång framöver. Till dess hoppas vi att du kan ge någon av de andra rätterna en chans, vem vet, kanske finns där en ny favorit bland menynyheterna 😊?

Vad använder ni för ägg?

Alla våra ägg i samtliga rätter, dressingar och dolci kommer ifrån frigående hönor från Gotland.

Finns det några glutenfria alternativ?

På Vapiano kan du få din alldeles personliga favoriträtt tillagad efter dina önskemål. Berätta bara för kocken om dina önskemål och preferenser, så anpassar vi oss till det när vi lagar din mat. Vi har flera naturligt glutenfria alternativ som t.ex. sallader och risotto. Vi kan desstuom laga nästan alla rätter på vår meny med glutenfri pasta eller pizzadeg.

Vad innehåller den glutenfria pastan?

Vår glutenfria pasta är även laktos- och vetefri.
Innehåll: Majsmjöl, rismjöl, hirsmjöl (20%), Mono- och diglycerider av fettsyror (E 471).

Kan innehålla spår av soja.

Vad innehåller den glutenfria pizzadegen?

Innehåll: Glutenfri vetestärkelse (max 20mg gluten/kg), rismjöl, skummjölkpulver, potatis, socker, rapsolja, jäst, citrusfiber, salt, förtjockningsmedel (guarkärnmjöl), emulgeringsmedel (solroslecitin), arom.

Är maten säker för mig med celiaki?

Glutenfria pastan och pizzabotten produceras i en glutenfri miljö och vi gör vårt yttersta för att säkerställa att hela rätten är lämplig för glutenintoleranta. Vi har särskilda rutiner och använder separat utrustning för alla glutenfria rätter. Dock hanteras produkter innehållande gluten samtidigt i köket och överföring av partiklar kan alltid ske, därför kan vi aldrig garantera att hela rätten är “fri från gluten”.

Hur tillreds produkterna?

Pizzan läggs på teflonpapper så att den aldrig nuddar ytan i ugnen. Vi skär upp den med specifika pizzaslicers och serverar på separata tallrikar. Pastan kokas separat i vårt preparationskök och tillreds sedan i såsen till rätten som beställs.

Varför kan ni inte garantera att rätten är helt glutenfrI?

Produkter som innehåller gluten hanteras i samma tillagningskök som de glutenfria produkterna och partiklar kan oavsiktligt hamna i maten, därför kan vi aldrig garantera att den färdiga rätten är helt glutenfri.

Lagstiftningen innebär att vi ska kunna informera om när en måltid innehåller allergena ingredienser så att du som är allergisk eller överkänslig ska kunna undvika den måltiden. Känsliga allergiker kan dock få allvarliga reaktioner av så lite som en nötflisa eller en droppe mjölk. Sådana kan oavsiktligt hamna i maten på restaurang. För många överkänsliga går det bra att äta maten ändå, men det är ditt eget beslut. Är du särskilt känslig är det viktigt att du pratar med personalen, så förklarar vi gärna hur hanteringen går till.

Är rätten säker för mig med allergi mot spannmål?

Nej, vi rekommenderar inte att äta de glutenfria rätterna om du har allvarlig spannmålsallergi. Produkter innehållande spannmål hanteras i köket och överföring av partiklar kan ske, därför kan vi aldrig garantera att rätten är helt fri från spannmål.

Smakar de glutenfria produkterna likadant som de vanliga?

Den glutenfria pennen och pizzadegen är resultatet av flera års produktutveckling. Pastan har liknande egenskaper som pasta baserat på semolinamjöl med rätt konsistens och smakar som glutenfri pasta från Vapiano ska smaka – god och al dente! Pizzan är stor, tunn och med härlig smak. Konsistensen blir lite annorlunda än en pizza gjord på semolina och den är även något ljusare i färgen då den är gjord på rismjöl.

Gör ni inte era glutenfria produkter själva?

Efter mycket hårt arbete med att ta fram recept, produkttester och försök att skapa säkra rutiner för att tillverka våra egna hemmagjorda glutenfria produkter – har vi kommit fram till att det i dagsläget är en för stor utmaning att nå den höga kvalitet på produkten som vi kräver. 

Vi vet dock att allt fler äter glutenfritt och våra gäster har länge efterlyst ett glutenfritt pasta- och pizzaalternativ.  För att möta denna efterfrågan erbjuder vi istället två noga utvalda produkter från producenter som är specialiserade på glutenfria marknaden. Produkterna är av högsta kvalitet och är producerade i en garanterat glutenfri miljö.

Vad kostar de glutenfria produkterna?

Vi tar inget extra för glutenfritt.

Har du fler frågor om våra glutenfria produkter eller hanteringen av dessa är du välkommen att kontakta oss på info(at)vapiano.se !

TAKE-AWAY AND HOME DELIVERY 

Kan jag beställa mat från Vapiano för Take Away & Delivery?

Ja, du kan ta med dig mat från samtliga av våra restauranger. Återanvänd gärna take away-lådorna, de tål såväl mikrovågsugn som diskmaskin!

På flera av våra retauranger har vi även en separat Take Away och Home Delivery-avdelning där du kan förbeställa din mat via telefon för avhämtning. Du kan även beställa hemleverans genom våra delivery partners Fooodora, UberEats och Wolt!

Se under Take Away och delivery för mer info.

Varför går det bara att beställa kort pasta för Take-Away och Home Delivery?

Vi sätter kvaliteten i första hand och våra tester har visat att lång pasta inte håller lika bra vid transport. 

Varför kommer toppingen vid sidan av ibland när jag beställer mat hem?

Vissa produkter levereras med toppingen på sidan av för att säkerställa bästa kvalitet. Om vi t.ex. skulle lägga på rucola på den varma pizzan skulle salladen inta ha samma fräscha kvalitet när den når fram till dig.

ÖVRIGT

Vett i och etikett på digital medier enligt Vapiano

Vi vill gärna att du som gäst använder dig av möjligheten att kommentera innehåll på våra Facebook-sidor, instagramuppdateringar och andra plattformar. Syftet med vår närvaro i sociala medier är att öppet informera, inspirera och diskutera ämnen relaterade till Vapianos verksamhet. Observera att kommentarer, länkar, videor och bilder som är upplagda i forumet inte nödvändigtvis representerar Vapiano, dess anställda och samarbetspartners åsikter eller värdegrund. Vapiano kan inte hållas ansvarig för något användargenererat innehåll på sina digitala medier.

Det är inte tillåtet med: 

  • innehåll som direkt eller indirekt går emot svensk lagstiftning
  • främlingsfientliga och sexistiska yttranden eller material som kan anses stötande mot specifika grupper eller personer, är uppviglande eller kränker enskildas personliga integritet
  • hot, trakasserier, påhopp på person eller organisation, förtal, skvaller eller lögner
  • material som bryter mot immaterial-, upphovsrätt eller patent
  • material innehåller virus, korrupta filer eller annan typ av program som kan skada någon annans dator, läsplatta eller mobiltelefon
  • Kommersiella budskap eller spam

Samtliga kommentarer, länkar, bilder och videor ska hålla en god ton och inte innehålla stötande eller kränkande språk. Innehållet kommer att kontinuerligt ses över av representanter från Vapiano. I de fall kommentarer, länkar, bilder och videor inte är i linje med Vapianos verksamhet och/eller värdegrund, kan dessa komma att raderas. Användare som inte följer riktlinjerna kan komma att blockeras.

Vid eventuella frågor eller synpunkter på modereringen vänligen kontakta oss på info(at)vapiano.se.